Ons verhaal

Over UNIK

UNIK Wijnhuis is een familiebedrijf dat in 2006 van start ging en is gevestigd in Leeuwarden. Het bedrijf wordt geleid door Andreas, Gerda, Stefan en Daniel van den Berg. De drijfveer achter dit bedrijf is het vertrouwen dat God voorziet. “Alle lof en eer voor ons bedrijf, is voor God, onze Vader.”

Het geloof als uitgangspunt

Andreas van den Berg vertelt dat zijn geloof in God vanaf het allereerste begin de drijfveer is geweest voor het bedrijf. “Ik geloof dat God mijn leven leidt. Op meerdere momenten heb ik de leiding van God mogen ervaren. Bijvoorbeeld toen we op zoek waren naar een naam voor ons bedrijf.”

UNIK – Anders dan anders

De naam voor het bedrijf kwam inderdaad op bijzondere manier tot stand. Het viel niet mee om een bedrijfsnaam te vinden waarin écht naar voren kwam dat dit bedrijf anders is, qua producten én qua uitstraling. Andreas vertelt: “We kwamen er zelf niet uit en hebben het daarom aan God voorgelegd. We zeiden: “God, als dit wijnhuis Uw wil is, wilt U ons dan een naam geven”. God verhoorde dat gebed. Gerda kwam ‘per ongeluk’ de naam UNIK tegen, Zweeds voor ‘anders dan anders’. We waren niet meteen enthousiast, het klonk zo algemeen. Maar Daniel kreeg een ingeving: “Je kunt het uitspreken als ‘U en ik’!” Het verwoordt afhankelijkheid van God en verbondenheid met de klant. Daarmee past de naam perfect bij het bedrijf!”

Het einde of een nieuw begin?

Sinds de oprichting werd het bedrijf vanuit huis geleid en dat verliep probleemloos. Tot het najaar van 2014. Toen stuurde de gemeente Leeuwarden de melding dat er een klacht was binnengekomen. Er werd contact gezocht met de gemeente in de hoop tot een oplossing te komen. De gemeente werkte helaas niet mee en het bedrijf moest binnen een maand worden beëindigd. “Natuurlijk was dat een schok. Maar we gaven het over aan God en gingen ervoor bidden. We waren ervan overtuigd dat als God wilde dat we doorgingen met ons bedrijf, Hij zou voorzien in een oplossing.”

Oplossing van Hogerhand

We gingen aan de slag en zochten naar een oplossing”. Andreas vond een pand en vroeg God of dit de verhoring van het gebed was. Het pand was perfect, maar kostte veel geld. Om de extra kosten terug te verdienen, moest een behoorlijke investering worden gedaan. Andreas maakte een lijstje waarop hij schreef wat nodig was om het pand te kunnen betrekken. Daarna ging hij in gebed. “Ik vroeg God om het gesprek te leiden. Als de punten van mijn lijstje langskwamen en er een investeerder kwam, was dat Zijn leiding voor mij.” God leidde op wonderlijke wijze; “Onze gesprekspartner noemde exact de punten van het lijstje. Bovendien had hij begrip voor de situatie en wilde hij investeren. De kosten konden worden verwerkt in de huurprijs.” Het was een stap in geloof. Toen de plannen aan de gemeente werden voorgelegd, kwam er meteen een akkoord.

Het verwoordt afhankelijkheid van God en verbondenheid met de klant. Daarmee past de naam perfect bij het bedrijf!

Van wijnhuis naar drankengroothandel

In juni 2015 verhuisde UNIK naar het nieuwe pand. Het assortiment werd uitgebreid. Naast de wijnhandel werd UNIK ook drankengroothandel. Het bedrijf is uitgegroeid tot een professioneel en concurrerend bedrijf met twee eigen slijterijen. “Wij zijn ervan overtuigd dat als wij geloven in God en doen wat Hij van ons vraagt, Hij het werk van onze handen zal zegenen.

Ons logo

Ons logo bestaat uit vier blokken, elk met hun eigen letter. Samen vormen ze onze naam: UNIK! De kleuren symboliseren waar wij voor staan. Wit voor transparantie en eenvoud; Rood voor vertrouwen en ondernemerschap; Paars voor creativiteit en samenwerking en Grijs voor kwaliteit en deugdelijkheid. Het rode blokje dat eruit springt, staat voor u als klant. Samen met de andere blokken is het een eenheid. De grijze lijnen die boven het blok staan, laten zien dat u bij ons alles onder één dak vindt. Bovendien vormen de lijnen samen een kruis. Voor ons hét symbool voor de onvoorwaardelijke liefde van Jezus.